Sapatti

Raamatun oppi ja ajatuksia.
Petteri

Sapatti

Viesti Kirjoittaja Petteri » 17 Joulu 2015, 17:03

Olen pohtinut viime aikoina sapattia. Tässä ensin joitakin vanhoja oivalluksia ja lopuksi uusia kysymysiä.

Sapatti, sellaisena kuin sitä Vanhan Liiton aikana lain mukaan vietettiin, oli tulevaisten varjo. Varjo tulevasta hyvästä, jossa itsessään ei ollut asian olemusta.
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

Hepr. 10:1 Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
Tämä varjo täyttyi ja sai olemuksen tulevaisuudessa, eli Uudessa Liitossa. Se "tuleva hyvä" mikä sapattiin oli kätkettynä, on siis tänä päivänä tullut voimaan Jeesuksen kautta. Se on ikuinen lepo omista teoista.
Hepr 4:1 Varokaamme siis, ettei kenenkään teistä havaittaisi jääneen taipaleelle, sillä lupaus päästä hänen lepoonsa on yhä voimassa.
2 Onhan hyvä sanoma julistettu meille niin kuin heillekin. Kuultu sana ei kuitenkaan hyödyttänyt heitä, koska se ei sulautunut uskossa niihin, jotka sen kuulivat.
3 Sen sijaan me, jotka tulimme uskoon, pääsemme lepoon. Jumala on kyllä sanonut: ”Vihassani minä vannoin: ’He eivät pääse minun lepooni’”, vaikka hänen tekonsa ovat olleet valmiina jo maailman perustamisesta asti. (Ps. 95:11; Hepr. 3:11)
4 Jossakin kohdassa hän on sanonut seitsemännestä päivästä: ”Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistaan.” (1. Moos. 2:2)
5 Ja tässä taas: ”He eivät pääse minun lepooni.” (Ps. 95:11)
6 Koska siis on varmaa, että jotkut pääsevät siihen ja että ne, joille hyvä sanoma ensiksi julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden vuoksi,
7 niin hän määrää jälleen päivän, ”tämän päivän”. Daavidin kautta hän näet sanoo pitkän ajan kuluttua, niin kuin aiemmin on sanottu: ”Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne.” (Ps. 95:8; Hepr. 3:7,15)
8 Jos Joosua olisi johtanut heidät lepoon, Jumala ei puhuisi toisesta, sen jälkeisestä päivästä. (5. Moos. 31:7; Joos. 22:4)
9 Jumalan kansalla on siis sapatinlepo vielä edessäpäin. (Ilm. 20:3)
10 Joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan niin kuin Jumalakin omista teoistaan. (Ilm. 14:13)
11 Pyrkikäämme siis pääsemään siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä. (Raamattu Kansalle 2012)

Mark 2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
Monella tavalla Jeesuksen kautta saatu Uusi Liitto palautti uskovien tilan takaisin paratiisin tilaan (joka tosin tulee täydelliseksi vasta ylösnousemuksessa). Siinä tilassa sapatinlepo tarkoittaa epäilemättä ja ensisijaisesti jokapäiväistä lepoa omista teoista ja vaeltamista Jumalan teoissa. Näin kirjoitettu säädös on kumottu, pappeuden muuttuessa laki on muuttunut ja se on kirjoitettu sydämeemme. Tämä sydämeen kirjoitetun lain seuraaminen näkyy käytännössä lepona omista teoista (= ihminen ei enää pyri miellyttämään Jumalaa omilla teoillaan, eikä ole synnin orja, vaan vaeltaa Jumalan voimassa ja ennaltavalmistamissa teoissa).
Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Hepr 7:12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Hepr 7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.

Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Jer 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Room 2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
Mutta kun sanotaan että Uusi Liitto palautti uskovien tilan monella tavalla paratiisin tilaan ja muistetaan että sapatti oli jo paratiisissa, päästään kysymysten äärelle; Kuinka tärkeä seitsemännen päivän pyhittäminen on Uuden Liiton aikana? Täysin merkityksetön, hyödyllinen, vai kuolemanvakava asia? Tähän saakka olen ajatellut, että täysin merkityksetön. Mutta se että sapatti oli jo paratiisissa, tuo asiaan uuden ulottuvuuden ja se laittaa minut pohtimaan asiaa. Jeesus, apostolit ja alkuseurakunnan uskovat pyhittivät seitsemännen päivän, vaikka he ymmärsivät olevansa sapatinlevossa 24/7. Olisiko seurakuntaruumis terveempi jos se pyhittäisi seitsemännen päivän? Olisiko se lääke nykyajan ongelmiin perheissä, joissa ihmiset uhraavat aikansa usein asioihin jotka eivät rakenna?

kari

Re: Sapatti

Viesti Kirjoittaja kari » 18 Joulu 2015, 13:35

Petteri kirjoitti: Mutta kun sanotaan että Uusi Liitto palautti uskovien tilan monella tavalla paratiisin tilaan ja muistetaan että sapatti oli jo paratiisissa, päästään kysymysten äärelle; Kuinka tärkeä seitsemännen päivän pyhittäminen on Uuden Liiton aikana?

Mielestäni sapatin pitäminen, päivien laskeminen ja viettäminen ei kuulu varsinaisesti "lepoon omista teoista", vaan pikemminlkin täytettäviin lain tekoihin, mutta jos ne ovat jonkun Jumalan ennaltavalmistamissa hyvissä teoissa, eli levossa, niin silloinhan ne on pidettävä. Kukin täyttäköön tekonsa täydellä uskon varmuudella.

Mielestäni sapatin lepoa ei myöskään ollut paratiisissa, vaan luomistyön jälkeinen lepo. Sapatinlevosta hebrealaiskirjeen kirjpoittaja sanoo, että se oli vielä "edessäpäin".
9 Jumalan kansalla on siis sapatinlepo vielä edessäpäin.
Tärkeintä on päästään Kristuksen lepoon omista teoista, jotka ovat syntiä. Kaikkina päivinä.

Petteri

Viesti Kirjoittaja Petteri » 19 Joulu 2015, 21:28

Hyvin sanottu mielestäni.

Luomistyön jälkeen Jumala tosiaan pyhitti seitsemännen päivän ja lepäsi työstään. Seuraavista sapateista ei taideta mainita, mahtoivatko nekin olla pyhitettyjä.

Ihmettelen tosin sitä, miksi Israelin kansa lepäsi sapattina erämaassa jo ennen kymmenen käskyn antamista.

kari

Viesti Kirjoittaja kari » 20 Joulu 2015, 17:34

Petteri kirjoitti: Luomistyön jälkeen Jumala tosiaan pyhitti seitsemännen päivän ja lepäsi työstään. Seuraavista sapateista ei taideta mainita, mahtoivatko nekin olla pyhitettyjä.
Itse olen ymmärtänyt, että tuo Jumalan seitsemäs/lepopäivä jatkuu kunnes tulee Jumalan Tuomio, Uusi taivas ja Uusi maa. Kuka pääsee uskoon, pääsee tuohon seitsemännen päivän lepoon. Sapatinlepoon hänkin, niinkuin Jumalakin jo lepää, omista töistään.

Kaikki on jo valmista. Siksi Jumalan profeetat tietävät, mitä seuraavaksi tapahtuu, Koska Jumala ilmoittaa heille, mitä Hän on jo tehnyt (seuraavaksi), mutta valheprofeetat vain arvailevat oman päänsä näkyjä. Tämä on suuri salaisuus.

kari

Viesti Kirjoittaja kari » 14 Kesä 2016, 09:52

Petteri kirjoitti:Seuraavista sapateista ei taideta mainita, mahtoivatko nekin olla pyhitettyjä
Ei Raamattu puhu mitään Jumalan viettämistä "seuraavista sapateista", koska ensimmäisen työviikon ensimmäinen sapatti jatkuu yhä vieläkin. Toisesta Jumalan sapatista ole mainintaa, vaan meidän on päästävä tähän samaan, Jumalan luomisen jälkeisen ensimmäisen sapatin lepoon omista töistämme, eli synnistä.

Lepo omista töistä tarkoittaa sitä, että pääsemme Jumalan edeltävalmistamiin tekoihin, eli hänen lepoonsa.

Hebr.3:18 "Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille? 3:19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä."

Hebr.4:1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
4:2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
4:3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4:4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
4:5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
4:6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".
4:8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
4:10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
4:11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.

kari

Viesti Kirjoittaja kari » 07 Heinä 2016, 17:47

Myös "sapatin pitäminen" on oma teko(eikä Jumalan), eikä siten ole lepoa omista töistä, koska: "joka ne pitää, on niistä elävä."

Jeesuksen yhteydessä elävä sitävastoin lepää Jumalan teoissa(ja sapatin levossa), jotka ovat olleet "valmiit jo maailman perustamisesta asti."

merja

Viesti Kirjoittaja merja » 21 Tammi 2018, 18:35

Voisiko ajatella, että Uuden Liiton aikana sapatinlepo ja pyhitys ovat lähes synonyymejä?

Vastaa Viestiin